Wekelijks mijn nieuwsbrief ontvangen?

Even geen Black Friday of Singlesday

Wat blijft er over van “Singlesday” en “Black Friday”?

De laatste jaren werden wij geconfronteerd met twee nieuwe ontwikkelingen in de retail. Black Friday waaide over uit Amerika. Een groot winkelfestijn dat in Amerika begon om het “festive season” in te luiden en voor Nederland als koopfestijn voor Sinterklaas en Kerst. Zo langzamerhand is het ook in Nederland een fenomeen geworden.

Vanuit China waaide “singlesday” over ook als begin van het “festive season”. Vooral het idee dat “singles” zichzelf kunnen verwennen, en anderen, sloeg aan en is nu de grootste eendaagse internet koopdag ter wereld. De grote trekker hiervan is Alibaba. Ook deze “singlesday” (11 november) begon schoorvoetend steeds meer volgers te krijgen in Nederland. BlackFriday was sterk gedomineerd door fysieke winkels en singlesday door online winkels. November werd steeds meer een koopfeest, maar zal dat ook zo blijven? Heeft Corona hier ook invloed op?

 Negatief sentiment
Momenteel heerst er een negatief sentiment in de markt. Voor veel mensen is het een kwestie van accepteren van de regels, die de overheid stelt. Horeca dicht, winkels zo veel mogelijk mijden. Sociale contacten minimaliseren en zo veel mogelijk thuisblijven. Ook de visie op de toekomst is niet bepaald optimistisch: hoe lang gaat dit duren? Wat zullen de consequenties zijn op de economie en werkgelegenheid in het bijzonder? We gaan meer sparen, investeren meer in ons huis en de gezelligheid thuis. Niet voor niets beleven bouwmarkten en meubelzaken gouden tijden. Thuis wordt steeds meer de basis van ons bestaan. Ook nu het reizen ontraden wordt zullen wij de Kerstdagen noodgedwongen thuis vieren, met (zoals het er nu naar uitziet een beperkt aantal) vrienden en eigen gezinsleden.

Online kent een grote groei, het laatste kwartaal zelfs 38%, maar daarnaast wordt lokaal winkelen ook steeds belangrijker. Het lijkt erop dat wanneer mensen toch de deur uitgaan, niet verder gaan dan het eigen dorp of stad.
Vooral bij winkels die verwenartikelen verkopen zoals chocolateriewinkels, delicatesse winkels en specifieke modezaken met onderscheidend aanbod. Boetiek winkels en Rituals om jezelf te verwennen. Dit winkelgedrag zal niet tijdelijk zijn.

Internet zal voor ratio aankopen steeds belangrijker worden, emotie winkelen neem toe, vooral op basis van hedonie. Juist deze hedonie is nu zo belangrijk. Het gevoel dat je hebt, is dit optimistisch, ben je blij, voel je jezelf gelukkig? Juist nu zien wij dat hedonie weliswaar belangrijk is, maar wij voelen ons helemaal niet zo blij. Wij zoeken naar het geluksgevoel en dat is even kopen.

Nu, tijdens Corona zijn wij bewuster geworden met wat wij kopen en waar wij kopen. Wij zijn sociale kopers geworden. “Doe het zelf” zaken en woninginrichters bieden ons de kans ons huis leuker te maken. Supermarkten bieden de kans om luxer thuis te eten nu de horeca dicht is. Tijd met het gezin en vrienden wordt thuis doorgebracht. Twee gesprek thema’s waar je niet blij van wordt: Corona maatregelen en de Amerikaanse verkiezingen.

Tot voor kort was de welvaarteconomie volop aanwezig: consumeren om gelukkig te zijn. Er werd alles aan gedaan om juist deze koopimpulsen te stimuleren. “Singlesday” en “Black Friday” waren “lage-prijzen-fenomenen” gedragen door online aankopen. Je werd gelukkig gemaakt met consumeren, kopen voor Kerst of Sinterklaas. Maar dat was pre-Corona.

Sinterklaas is een beladen feest geworden. Kerst is nog steeds het familiefeest, maar ook een feest van plezier en ontspanning. Wintersport mag niet meer, alleen reizen naar Curaçao en Bonaire worden nog toegestaan. Dus Kerst gaan we thuis vieren en iedereen verwennen met onze kookkunst, Thuisbezorgd of delicatessen.

Deze verandering is ook zichtbaar in het kopen: modeketens en schoenenwinkels hebben het zwaar, winkelstraten trekken minder bezoekers. Natuurlijk de overheidsmaatregelen en internetaankopen zijn hier mede debet aan, maar ook het sentiment. Langzaam maar zeker worden de sociale aspecten van ons leven belangrijker: het gezin, de buurt, de woonplaats. Ook zorg voor onze naasten en hulpbehoevenden wordt belangrijker. Deze veranderingen zijn niet van korte duur maar zullen voor een deel ook bestendig zijn.

Black Friday en Singelsday: even niet
Black Friday en Singlesday zullen voorlopig minder belangrijk zijn. Wij hebben andere prioriteiten en zorgen dan kopen. Wij krijgen meer inspiratie van onze naasten, vrienden en familie. De vraag is natuurlijk of dit slecht is, het tekent wel een verandering in gedrag. Ook als wij ons weer blij en vrolijk gaan voelen blijven wij beseffen wat ons echt blij maakt, en dat is niet (alleen) kopen.

 

Cor Molenaar

08-11-20

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *