Strijd om boodschappen bezorging
De strijd om boodschappen bezorging laait volop. Na de thuisbezorgingsdienst van Albert Heijn introduceerde recentelijk Picnic een soortgelijke dienst, Amersfoort was een succesvol testgebied. Voor
De strijd om boodschappen bezorging laait volop. Na de thuisbezorgingsdienst van Albert Heijn introduceerde recentelijk Picnic een soortgelijke dienst, Amersfoort was een succesvol testgebied. Voor
Vandaag de column van Bert in de telegraaf. Waarom er toch niets gaat veranderen! dik quichot
Veel response via de Telegraaf en Twitter op de suggestie om december gratis parkeermaand te maken. Vooral voor kleinere en middelgrote gemeentes een goede ruggensteun
In Cardigan in Wales zijn de parkeermeters als weken kapot. Shoppers flood back to town centre after vandals smash up pay and display machines –
Op 6 juni werd bekendgemaakt dat het moederbedrijf van Wehkamp is overgenomen door Apax. Een private equity fonds, in Nederland o.a. bekend van de beruchte
Het Duitse internetbedrijf Lesara opent de aanval op de Nederlandse moderetailers met lage prijzen en snel wisselende collecties. Ook Primark kan last ondervinden van deze
Stad en retail zijn tot elkaar veroordeeld. Slecht lopende winkelstraten, leegstand en verdwijnen van winkels zijn slecht voor het leefklimaat van een plaats. Dit leidt
Dreaming all the way to heaven Het nieuws deze week werd natuurlijk gedomineerd door V&D, weer een nieuwe strategie, weer hetzelfde optimisme als vorig jaar
Zoals ik al beschreef in mijn boek “kijken Kijken anders kopen” wil Alibaba Amazon.com en de retail aanvallen met een peer-to-peer concept.Hierbij wordt direct bij
Door het consequent uitvoeren van de gekozen strategie steeg de omzet van de Bijenkorf met 6% in 2014. Vooral de online verkopen stegen sterk en
Tesco maakt bekend dat in 2014 een verlies werd geleden van 6.4 miljard pond, het hoogste verlies dat ooit voor een Engelse retailer. Dit verlies
De Etamgroep heeft op 9 april 2015 surseance van betaling gekregen. Slachtoffer van de veranderingen in de markt en geen succesvolle internetstrategie. Het familie bedrijf
In het FD van 4 april stond een uitgebreid artikel van Rudy Stroink over het gevaar van de grondposities van gemeenten. Dit werkt verlammend en
Klanten geven zelden het antwoord dat een winkelier wil horen of wat mee kan doen. Maar weet de klant wel wat hij/zij wil? is gedragsmeting
De retailagenda zoals deze door EZ is gepresenteerd is slechts een begin. Er wordt alleen naar symptomen gekeken en worden symptomen bestreden zoals leegstand. Alleen
Huurverlaging leidt tot een kostendaling voor de retail en betere marges, tijdelijk. klanten moeten wel gemotiveerd worden om naar het centrum te komen. Dit vraagt
Nederlanders (15+) hebben in 2014 gezamenlijk € 13,96 miljard (inclusief BTW) uitgegeven aan online aankopen. Aan online aankopen van producten is in 2014 € 7,02
Verhuurders willen elkaar dwingen om akkoord te gaan met een huurverlaging, die door enkele is overeengekomen met V&D. Als andere verhuurder niet meedoen is dat
Henry Bol schreef een blog naar aanleiding van de masterclass op de Erasmus van 5 maart en het boek Kijken kijken Anders kopen. Een beknopte
Grote bedrijven die nu nog hun betalingen aan het MKB uitstellen worden in de toekomst verplicht ook rente te betalen. Grote bedrijven betalen soms pas
In mijn boek Kijken Kijken Ander kopen kwam ik al tot de conclusie dat een top-down benadering niet leidt tot essentiële veranderingen. Voor een succesvolle
In het FD een groot artikel over innovatie. Volgens Eric Ries zijn het juist directies die innovatie tegen houden. Mislukte projecten worden gezien als een
In het FD van zaterdag 28 februari een goed artikel over de gevolgen van Digitale Disruptie. Ontkennen is niet alleen naïef, maar ook een miskenning
De x-generatie, tussen de babyboomers en de innovatieve Y-generatie wordt ook wel de “sandwich” generatie genoemd. Tussen de dominante babyboomers, die alle posities al ingenomen
Topshop heeft een nieuwe winkel geopend op de Kalverstraat, hartje Amsterdam. Amsterdam ontwikkelt steeds meer tot een internationaal winkelgebied. Niets voor niets wordt geklaagd (!)
Groei en krimp horen bij elkaar in een gezonde samenleving, alleen zijn wij dat vergeten. Sinds 1950 denken en leven wij alleen nog met groeimodellen.
De detailhandelsverkopen stegen in 2014 met 1% volume en 0.5% omzet. Deze detailhandelshandelsverkopen (non-food)bestaan uit winkelverkopen (min 0.5%) en internetverkopen plus 1%. Dit beeld is
De plannen van Google, Amazon en Domino pizza kunnen in de ijskast na een aanpassing van de wetgeving. Vooral voor Amazon een tegenvaller, die drones
Het overzicht van ING laat heel duidelijk de verbanden en de ontwikkeling van retail zien! De uitdaging is groot, ontkennen van de ontwikkeling naïef.
Een positief bericht van CBS. Voor het eerst groeien de detailhandelsverkopen licht. De prijzen dalen een teken van de verschuiving naar een laag prijzen segment
De grootste supermarktketen in Engeland gaat tienduizenden medewerkers ontslaan (van de 330.000) 43 winkels sluiten en 49 beoogde winkels worden niet geopend. Duidelijk een signaal
Een ingezonden bijdrage van Tim Gouw in het FD van 24 januari 2015 geeft duidelijk aan wat de oorsprong van de huidige problemen is. Bestaande
Het FD van 24 januari 2015 analyseert haarscherp de problemen van de grootwinkelbedrijven: Ondernemerschap loont! Het succes wordt niet bepaald door financiers die op rendement
De toekomst is in omnichannel. De ontwikkelingen in Engeland zijn heel duidelijk. Online bestellen en offline ophalen of kijken. Als winkels aanpassen is er wel
In het decembernummer van informatie is een artikel verschenen over nieuw leiderschap. 1412 Informatie-p22-23
Tijdens de colleges eMarketing bij de RSm worden onderzoeken gedaan naar de toekomstige veranderingen. Deze onderzoeken worden gepresenteerd in een paper. Dit onderzoek geeft een
In Engeland woedt een prijzenoorlog in supermarkten die over begint te waaien naar Nederland. Albert Hein moet vechten tegen Jumbo, Plus en Lidl. Is dit
Amazon.com de grootste online retailer ter wereld is ook in Nederland begonnen. Nu nog bescheiden met eBoeken, maar daar zal het natuurlijk niet bij blijven.
analyses of studytrip to Seattle and visit of shop.org summit Sleepless-in-Seattle_English
Een nieuwsbrief speciaal over de ervaringen in Seattle. Studiereis van Shopping 2020, 1e week october 2014. Sleepless in Seattle-2
Karstadt en Kaufhof zijn in de problemen, jongeren kopen er niet meer en ouderen steeds minder! FD-20140909-00012002
Te veel winkels, druk op huren, leegstand. Problemen te over. Artikel in Financieele Dagblad van 6 september. problemen winkelvastgoed
Een interessant artikel in de Daily Telegraph over de nieuwe ontwikkeling van internet, The Internet of Things. Zijn wij er klaar voor en spelen bedrijven
Le monde ontslaat editor omdat ze meer wil inzetten op de succesvolle online strategie. Journalisten houden “online” tegen omdat ze dit “te min” vinden. Conservatisme
Het interview op RTL7 op 23 februari is ook integraal te bekijken: bekijk interview
Nederland verwacht een laatste koopgolf in december. Volgens thuiswinkel.org zullen de online aankopen voor Sinterklaas en Kerst met 40% stijgen. Post.nl ziet een verdubbeling van
De evolutie bepaalt in sterke mate ons koopgedrag zowel online als offline volgens psychologie studenten: Basirah Ludin en Shireen Veira van RSM/Erasmusuniversiteit.. Mannen winkelen anders
Er gebeurt veel op het terein van online en offline verkopen. Enkele significante ontwikkelingen zijn een duidelijke indicatie van de toekomst. analyse retail october 2013
Philips realiseerde een interactief lichtgordijn met geluid!, Greenlabel deed de groenvoorziening. Zie video
Op 18 oktober werd de 1e fase van Veghel bruist geopend. Hierbij de uitzending van eenvandaag (TV) uitzending