De online verkopen groeiden in 2016 sterk. De groei bedroeg ruim 20%, terwijl winkels een daling lieten zien van 1%. In totaal groeide de detailhandelsomzet met 4%. Deze groei leidde ook tot toenemende (online) marktaandelen in speelgoed, mode, schoenen en vooral consumentenelektronica. De berichten van Coolblue en Bol.com over de sterk toegenomen omzetten (Coolblue groeide met 50% in 2016 tot een omzet van ruim 750 miljoen, terwijl Bol.com al boven de miljard omzet is gekomen) versterken dit beeld. Deze groei van het marktaandeel heeft direct gevolgen voor de omzetten in winkels. Daarnaast leiden de productvergelijkingen op internet tot een margedaling bij de fysieke winkels, klanten zijn beter geïnformeerd. Nieuwe toetreders zorgen voor nieuwe concepten in de winkelstraat (zoals Hudson). De dynamiek in de retail is nog niet verdwenen ,maar neemt eerder toe. De nieuwe platform strategieën van buitenlandse bedrijven als Alibaba staan nog aan het begin van een disruptieve ontwikkeling. Vooral de nieuwe business modellen zullen tot nog meer veranderingen leiden in de retail. Maar het blijft toch de klant die bepaalt hoe de toekomst eruit ziet. Gezien de sterke groei in online spelen webwinkels hier goed op in.
lees het nieuwsbericht