Dreaming all the way to heaven
Het nieuws deze week werd natuurlijk gedomineerd door V&D, weer een nieuwe strategie, weer hetzelfde optimisme als vorig jaar en weer de belofte van winstgevendheid op korte termijn (2017), bloeiend winstgevend nog wel. Vorig jaar werd een verlies geleden van 49 miljoen, ongetwijfeld EBIT (earnings before intrest and taxes) gezien de hoge schuldpositie van het concern. Zelfs al zou het concern weer normale winsten gaan draaien vraag ik mij nog af hoeveel jaar het zal duren om uit de schulden te komen, decennia is wel het minimum. Maar Sun Capital wil wel zijn geld terug hebben, vandaar dat er een termijn gesteld is van twee jaar om winstgevend te zijn. Een bijzondere doelstelling over dat geld terugkrijgen gezien de context van de winstmarges in retail en de schuldenlast van het concern. Ook de winst is een container begrip. Ongetwijfeld werd bedoeld operationele winst (EBT, earnings before taxes), want hoe betaal je leningen terug met 8% rente? Zuchtend onder deze hoge schulden, die terugbetaald moeten worden, onder de hoge rentes die ieder jaar betaald moeten worden of die de schulden ieder jaar verhogen dan is er natuurlijk geen ruimte voor investeringen, terwijl dat juist hard nodig is in de retail. De voorbeelden van Blokker en Hunkemöller tonen dat aan, en deze ondernemingen hebben geen achterstallig onderhoud! Bij de plannen van V&D kwamen internet en technologie ook niet aan de orde, alleen ouderwets zaken doen waar klanten duidelijk geen behoefte meer aan hebben. Daarnaast was er begin van het jaar een economische impuls om 25 miljoen te investeren (inclusief adviseurkosten), maar wat kun je nog met 25 miljoen in 63 filialen en een noodzakelijke aanpassing van de internetstrategie? De Bijenkorf investeert al minimaal 100 miljoen in een 6 tal filialen en internet?
De doelgroep
Een sterke focus op de doelgroep is essentieel, maar de doelgroep moet wel homogeen, duidelijk onderscheidend en goed te bereiken zijn. Vrouwen tussen 35 jaar en 65 jaar is dus niet zo een doelgroep. Het onderscheid in generaties, gedrag, adoptie technologie, economische weerbaarheid en koopmotieven is te divers om deze groep aan te spreken. Dit vraagt bijvoorbeeld om een duidelijk gesegmenteerd communicatiebeleid. Ouderen kijken naar publieke omroepen, jongeren naar commerciële omroepen als ze al TV kijken met keuzes als Netflix, internet en andere tijdsbestedingen. Lezen doen jongeren ook niet meer, ouderen nog wel. En de toepassing van internet als communicatiemedium gaat wezenlijk verder dan een nieuwsbrief of een mailtje. Het is niet toevallig dat er steeds meer winkels komen die zich focussen op een specifiek te onderscheiden doelgroep of opsplitsen in kleinere winkels specifiek voor een bepaalde groep; kijk maar naar H&M met winkels voor mannen, vrouwen, de jonge vrouw, kleuters en baby’s. Speciaal zaken onder één label. Daarnaast hebben vrouwen zonder kinderen (meer) vaak meer vrije tijd dan vrouwen met een zorgplicht (kinderen of ouders). Ook zijn er steeds meer tweeverdieners om nog maar niet te spreken van éénpersoonshuishoudens. In Nederland is het percentage éénpersoonshuishoudens al meer dan 30% en snel groeiend. Deze groep heeft een gebrek aan vrije tijd, koopt veel op internet en zoekt buiten de deur sociale contacten. Het gebruik van internet is juist groot in de groep tussen 30 jaar en 55 jaar, vaak ingegeven door dit gebrek aan tijd. Winkelen is dan geen optie. Bij “new retailing” wordt juist uitgegaan van dit koopgedrag, van deze sociaal economische omstandigheden om relevant te zijn. Marks&Spencer heeft hier de winkelformule (Inclusief technologie en internet) op afgestemd. Bij een aanbod economie (old retailing) gaat de focus niet verder dan het aanbieden van producten, een sterke focus op het assortiment, precies zoals V&D doet.
Beleving wordt vaak genoemd als redder voor retail, maar dan wel beleving die leidt tot kassa aanslagen. Zoals Hunkemöller de beleving als een integraal hedonische toepassing ziet, een geluksgevoel bij klanten stimuleert met zintuigprikkelingen, visuele prikkelingen en klant ondersteunende toepassingen in paskamers. Ijsbanen in winkelcentra leiden niet tot kassa aanslagen, maar zullen yoga lessen in de winkel dat wel doen? Danslessen op de winkelvloer of kalkoen klaarmaken in een workshop? Er zijn al veel wetenschappelijke onderzoeken gedaan wat de randvoorwaarden zijn voor succesvolle winkels in de toekomst. Bij succesvolle winkels hebben de beslissers deze onderzoeken gelezen, bestudeerd, getest en hebben succesvolle formules gevonden. De directie van V&D zegt met droge ogen dat het boek over de nieuwe retail nog geschreven moet worden. Waarschijnlijk wordt bedoeld, deze boeken en onderzoeken hebben wij nog niet gelezen. Blokker, Hunkemöller, Marks&Spencer, John Lewis,de Bijenkorf, Mediamarkt, Amazon.com, Coolblue en bijvoorbeeld Bol.com wel.
assortiment
Mode is momenteel erg moeilijk. Klanten kopen anders (disposable fashion), klanten willen steeds iets nieuws (korte turnaround tijd van ongeveer 4 weken) steeds iets nieuws en tegen lage prijzen. Primark, Zara en H&M begrijpen dit en zijn uiterst succesvol. V&D stelt terecht dat ze niet tegen deze prijsvechters op kunnen, de kostenstructuur is nu eenmaal te hoog (en de schulden ook). Maar ook de bovenkant van de markt is afgesloten, daar zitten de bekende merken en de Bijenkorf. Dit segment past niet bij V&D en bij de klanten die wel kopen bij V&D. Het middensegment is de enige plaats waar V&D kan zijn, alleen daar is een bloedig gevecht aan de gang om de klant. Internet, lage prijzen winkels en andere bestedingen van het budget zorgen voor lagere verkopen, eroderende marges en dus voor minder winkels. Is dit wel een segment om nog succesvol in te zijn? V&D stelt dat heren- en kinderkleding succesvol zijn alleen het dames segment niet, dus daar gaan ze volop aan werken. Het klinkt als een marathonloper, die het moet afleggen tegen sprinters op de 100 meter dus dan maar op de sprint gaat trainen, kansloos.
Maar je zou denken dat de lessen van Miss Etam duidelijk waren? Twee jaar lang werken aan een turnaround om dan 1 maand voor het faillissement te vertrekken is geen goed track record, maar misschien heeft de topman hier juist veel van geleerd (?). In ieder geval, in deze markt en met de positionering van V&D is het vrijwel onmogelijk om de groei van omzet, maar vooral winst in dit segment te vinden. Terecht wordt gesteld dat V&D een te hoge kostenstructuur heeft, geen duidelijk onderscheidend internetaanbod, en eigenlijk ook geen visie hierop. Daarnaast is de concurrentie op internet nog groter dan in de winkelstraat met Bol.com, Coolblue en natuurlijk Wehkamp in dezelfde doelgroep. Sterke spelers met veel ervaring en kennis van internetmarketing. Ook V&D wil sneller zijn collectie wisselen, maar zo gebalanceerd als H&M, Zara en Primark dat doen lukt niet zo snel. Dus op dat punt blijft de achterstand groot. De keuze van een eigen merk is slim als het winkelmerk sterk is (zoals bij Hema en veel andere ketens). Maar als het merk zwak is of een negatieve associatie heeft, werkt dit juist averechts. Duidelijk is te merken uit alle reacties van klanten en een recent onderzoek dat het merk V&D juist niet sterk meer is. In dat geval moet een winkel juist merkwaarde creëren door goede en bekende merken te verkopen. Hiermede wordt het imago opgekrikt. V&D kiest hier dus niet voor (bij de vorige strategie, vorig jaar, juist heel bewust wel), omdat de marges op het eigen merk hoger zijn dan bij de merkartikelen(!)
Nederlandse consumenten hebben weinig vertrouwen in de toekomst van warenhuisketen V&D, dat door velen wordt bestempeld als ouderwets en saai. Dat blijkt zaterdag uit onderzoek onder de ruim 17.000 leden van het opiniepanel van het tv-programma EenVandaag.Bijna de helft van de ondervraagden (48 procent) verwacht niet dat V&D over vijf jaar nog bestaat. Ruim een kwart van de ondervraagden (27 procent) ziet de toekomst van het warenhuis wel rooskleurig in. Uit het onderzoek komt verder naar voren dat de winkelketen geen focus heeft en dat de winkelformule weinig onderscheidend zou zijn. Ook vinden deelnemers de winkels rommelig van opzet en is er volgens hen te weinig personeel. Als positieve punten worden het vertrouwde karakter en restaurant La Place genoemd.
bron: eenvandaag 9 mei 2015
La Place
Duidelijk moet er naar andere marktsegmenten gezocht worden, wat V&D ook doet. La Place wordt als basis genomen, succesvol als horecaketen wordt gezegd, alhoewel is dat nog steeds zo en waar? Natuurlijk Hoofddorp bij de A4 en Hazeldonk bij de Belgische grens lopen goed, maar is dit ook zo in de winkel, 2 hoog achter? In Zaandam was dit zeker niet het geval toen ik daar ging kijken. Lege vitrines, een paar tafels waren maar bezet tijdens lunchtijd en het plafond lag open. Eet smakelijk.
Maar ook de concurrentie wordt in binnensteden en winkelcentra steeds groter. Veel nieuwe horeca, die onderscheidend is, gezellig, met terrassen en aangepast aanbod voor lunch en diner. Deze aanpassing van de binnensteden zie je overal: leuk, gezellig, hedonisch. Bezoekers vinden het leuk om winkelen te combineren met horeca, maar dan wel aparte horeca. Kan La Place tegen deze concurrentie op of ligt het succes vooral langs de snelweg? Is het merk wel zo sterk, zeker in combinatie met V&D? Of is afsplitsen een betere optie? Daarnaast is merkassociatie erg belangrijk. Het merk stretchen is goed, maar kan ook te ver gaan. Shampoo van La Place is ver gezocht, een bakgeur onder de douche? Ook bestek en servies zijn een associatie met het merk, maar willen klanten dit wel of wordt La Place vooral geassocieerd met locatie en vers eten tegen betaalbare prijzen? Kun je echt onderscheid maken met een La Place servies thuis of lijkt het meer op diefstal of is het gewoon triest? Maar hoe het ook zij, is dit dan de grote winstmaker, het “turnaround” wapen van V&D? Het is heel veel oude retail. Met oude retail win je de strijd niet meer, dat moet toch duidelijk zijn, zeker als gekeken wordt naar vele succesvolle formules, zowel op internet als in de winkelstraat.
John Lewis
V&D wil zich graag spiegelen aan John Lewis in Engeland (alhoewel Marks&Spencer meer in lijn ligt), mooie winkels, mooi assortiment, gemotiveerd personeel en innovatief. John Lewis heeft een bewust locatiebeleid met locaties in grote steden (45), de klant staat centraal, al jaren. John Lewis was de eerste met ophaaldiensten voor internetbestellingen (click&Collect), John Lewis was de eerste die de klant echt centraal stelde met internet in de winkels, internet bestellingen, die door de lokale vesting werd afgehandeld. De klanten konden de bestellingen direct bij de winkel ophalen of kiezen voor een snelle levering thuis. De smartphone werd al jaren geleden geïntegreerd.
Ook gemotiveerd personeel heeft een reden. John Lewis is eigendom van het personeel zelf. Personeelsleden hebben dus direct voordeel van het succes en beslissen mee over belangrijke beslissingen. Deze personeelsleden worden niet als een kostenpost behandeld, maar als mede eigenaar, als de wortels van het bestaan van een retailer. Wat een andere sfeer en benadering dan V&D die loonsverlaging eist terwijl er al onder het marktniveau wordt betaald (gemiddeld 21.500 ten opzicht van het marktgemiddelde van 24.000 euro).
We have an unparalleled range of services to help you get the most from shopping with us. From fashion and nursery advice to appliance installation and technical support, we can take care of it.
Find out more via the links below, or ask in our shops.
Website John Lewis.com
Hoe nu verder?
• Twee jaar tijd om winstgevend te zijn met het “trackrecord” van V&D,
• geen tijd om te experimenteren,
• geen budget om echt te vernieuwen,
• geen ruimte om te saneren,
• een uiterst dynamische retailmarkt met zware concurrentie,
• een krimpend budget bij consumenten (vrij besteedbaar inkomen),
• ander bestedingsbedrag (ruim 10% gaat al op aan allerlei nieuwe toepassingen zoals smartphones, netflix en internet),
• marginale aanpassingen aan het oude retailconcept,
• hoge schulden
• hoge rentelasten.
Het zal duidelijk zijn dat deze aanpak van V&D niet gaat werken, maar waarom doet V&D dit. Het kan toch niet zo zijn dat er een gebrek is aan kennis of visie? Ook V&D (lees Sun Capital) heeft adviseurs (vooral financiële adviseurs), die ook spreadsheets doorrekenen. Met de gekozen strategie lijkt het er veel eerder op dat Sun Capital genoeg heeft van V&D en een elegante uitweg zoekt. De directieleden van V&D zijn gewoon “puppets on a string”, die dansen naar de wensen van Sun Capital. Ongetwijfeld met een riante exit regeling. Sun heeft naar schatting 100 miljoen geïnvesteerd en daarnaast nog 60 miljoen dit jaar. Deels rentedragend (8%) deels als schuld waarop terugbetaald moet worden. Dit gaat dus niet lukken. Maar als er een positief imago gaat ontstaan, als de winkels weer wat leuker worden is V&D natuurlijk beter te verkopen aan een nieuwe partij dan nu het geval is. De nieuwe koper gaat en moet direct saneren, La Place verkopen en kijken welke filialen van V&D wel winstgevend te maken zijn. Iets wat eigenlijk in 2011 had moeten gebeuren toen Sun Capital V&D overnam van KKR. Sun Capital is ook niet vies van een faillissement, zoals met Neckermann is aangetoond. Als het inderdaad lukt om binnen twee jaar een positieve ontwikkeling te tonen kan het verlies voor Sun Capital gereduceerd worden. Anders wordt het gewoon een faillissement en opzoek gaan naar veel kansrijkere investeringen waar ook ter wereld. Dan mag gekeken worden naar een herstart van V&D, door wie of hoe dan ook. De naam V&D zal wel nooit helemaal verdwijnen, maar komt misschien in dezelfde internet hoek terecht als Megapool of Woolworth, zij gingen V&D al voor.
Prof Dr C.N.A. Molenaar
10 mei 2015
27 reacties
Пытался найти, где найти хороших мастеров — везде либо развод, либо ужастики про обманутых заказчиков. Пока не обнаружил на базу где собраны проверенные ресурсы, с живыми отзывами. Наконец-то понял, как выбирать адекватных мастеров
Каталог
Приступая к отделке, думал – ведь интернет же, тут все есть. Ан нет! Первый советует грунтовать 3 раза, иной источник – что достаточно одного покрытия, некоторые вовсе рекомендуют клей ПВА применять. Потратил уйму времени, прежде чем отыскал полезный каталог рекомендованных порталов. В нем подобрали только качественные источники – с правилами, советами практиков и минус всякой коммерческой бла-бла. Вот, может сохраните нервы
sitelife.icu
Пытался сэкономить на ремонте — повсеместно то “берите только дорогое”, либо рекомендации типа “используйте подручные материалы”. Открыл для себя адекватные ресурсы, где объясняют, как действительно удастся сократить расходы без потери качества
Сайт
Хочу розповісти пригодою, що трапилася з мною минулого робочого тижня – уявіть собі!. Моя крихітка захотіла, аби ваша покірна слуга приготувала один особливе до її свята. Я, навіть не задумуючись, розпочала переглядати ідею в кулінарних блогах і… о боже!. Провела аж 1.5 години, блукаючи з сайту на другий сайт! Перші рецепти були нереально складні, декілька – із дорогими продуктами, решта – з тоннами реклами. Та ось згодом раптово я вспомнила про цей дивовижний каталог та просто за п’ять неймовірно швидких хвилинок знайшла свою панацею – ідеальний рецепт! Варіант був настільки до безтями зрозумілим, що в результаті навіть юна 12-річна помічниця спромоглася мені взяти участь. Як результат наш тандем створили дивовижний солодкий шедевр, що став головним успіхом дня народження. Зараз кожна мої тепер зацікавлені подруги не дають мені проходу з питаннями: “Де ви відкрила такий просто бомбезний варіант?”
Сайт
Хочу відкрити вам історією, яка пригодилася з мене минулого тижня. Моя крихітка попросила, аби ваша покірна слуга зробила щось неймовірне на її ДР. Я, як завжди, навіть не задумуючись, почала вишукувати ідею серед інтернеті і отримала несподіванку. Промучилася цілих півтори години марних пошуків, переходячи з сайту у бік другий сайт! Одні ідеї були нереально для професіоналів, інші варіанти – зі справжніми дорогими продуктами, треті – серед масою банерів. Та ось раптом я пригадала про сей чудовий сайт та за п’ять неймовірно швидких хвилинок відкрила – мрійливий рішення! Варіант був настільки настільки зрозумілим, що навіть моя 12-літня доця спромоглася молодій взяти участь. І що ви думаєте? ми зробили неймовірний торт, який виявився ідеальним успіхом святкового столу. Вже сьогодні всі мої найкращі подруги питають: “В якому місці я знайшла такий чудовий спосіб?”
Каталог рецептів
Год искал, как не нарваться на шарлатанов — везде либо развод, либо страшилки. Случайно наткнулся на подборку с форумами, с живыми отзывами. Наконец-то понял, как выбирать проверенные бригады
Каталог
Завжди вважала, що відмінно вмію готувати, але останнім часом мої страви стали нудними і повторювалися. Подружка запропонувала мені подивитися оригінальні рецепти, але я не знала, як підібрати. Випадково знайшла цей каталог і… це було справжнє одкровення! Виявилося, що є безліч сайтів з незвичайними рецептами, про які я навіть не підозрювала. Я була в захваті від категорії з фірмовими стравами та рецептами національних кухонь. Протягом місяця я встигла приготувати страву мексиканської кухні, тайської та навіть марокканської кухні! Моя домочадці дуже задоволені, а я усвідомлюю себе впевненим кухарем. Також почала вести щоденник, де зберігаю всі нові рецепти, які освоїла
Каталог opapolli.life
Особой популярностью пользуются мастер-классы от известных шеф-поваров. Эксперты делятся профессиональными приемами, доступно объясняя их для домашней кухни.
Кулінарний блог koshkindomik.icu
Бесит гуглить про строительство! 90% — это либо скрытая реклама, или технологии 90-х. Пока не наткнулся на подборку, где отобрали исключительно рабочие сайты: с реальными кейсами, официальными нормативами и без воды. Теперь хоть не трачу дни на поиски
Каталог сайтів
Когда начинал перепланировке, думал – ведь интернет же, здесь все есть. Ан нет! Первый советует грунтовать 3 раза, другой – что достаточно одного покрытия, некоторые вообще рекомендуют самодельные смеси использовать. Провел неделю, прежде чем отыскал адекватный список проверенных сайтов. В нем собрали только проверенные источники – со стандартами, опытом профессионалов и без всякой пустой бла-бла. Держите, может сохраните нервы
Каталог будівельних сайтів
Приступая к ремонту, полагал – ведь интернет же, здесь все есть. Как бы не так! Один советует грунтовать 3 раза, иной источник – что хватит одного слоя, еще один вообще советуют клей ПВА использовать. Потерял уйму времени, пока не обнаружил нормальный список рекомендованных порталов. В нем собрали исключительно качественные материалы – с правилами, рекомендациями мастеров и без этой коммерческой бла-бла. Вот, возможно сэкономите силы
Каталог
Пытался сэкономить на ремонте — всюду то “не экономьте”, либо советы из серии “сделайте сами из хлама”. Нашел нормальные сайты, где подробно расписано, где реально получится сохранить бюджет не в ущерб результату
Каталог
Kompleksowy opis o cechach salongier.org, wyczerpująco przedstawiający kolekcję gier, oferty bonusowe, ochronę danych oraz narzędzia dla graczy. Materiał zawiera kluczowe wskazówki o procesu rejestracji, metod płatności oraz wersji na urządzenia mobilne, idealne dla nowych użytkowników jak i zaawansowanych graczy.
https://my.omsystem.com/members/oliversthrawhat
Kong Casino, og ble positivt overrasket. Du får en trygg startbonus + gratisspinn nesten med en gang du har registrert deg via BankID.
Det jeg likte mest var:
– God støtte og oversikt
– Varierte spill og gode gevinster
– Cashback og gratisspinn uten tull
– Rask kundeservice – på norsk
Anbefales for de som ser etter noe norsk og seriøst.
Verdt å sjekke ut!
Spill ansvarlig
https://www.reverbnation.com/yralvanker?profile_view_source=header_icon_nav
Kong Casino, og ble positivt overrasket. Du får en trygg startbonus + free spins nesten med en gang du har registrert deg via BankID.
Det jeg likte mest var:
– God støtte og oversikt
– Varierte spill og gode gevinster
– Daglige kampanjer som faktisk gir verdi
– Rask kundeservice – på norsk
Anbefales for de som vil spille ansvarlig.
Verdt å sjekke ut!
18+
https://my.omsystem.com/members/crockersthrawhat
KongKasino, og ble positivt overrasket. Du får en stor velkomstpakke + free spins nesten med en gang du har registrert deg via BankID.
Det jeg likte mest var:
– At alt er på norsk
– Live dealer-spill og mange spilleautomater
– Cashback og gratisspinn uten tull
– Rask kundeservice – på norsk
Anbefales for de som ser etter noe norsk og seriøst.
Verdt å sjekke ut!
18+
https://rpgplayground.com/members/soxismarla/profile/
den nye appen fra Norsk Tipping, og ble positivt overrasket. Du får 200 % bonus på første innskudd + free spins nesten med en gang du har registrert deg via BankID.
Det jeg likte mest var:
– At alt er på norsk
– Live dealer-spill og mange spilleautomater
– Daglige kampanjer som faktisk gir verdi
– Ingen skjulte kostnader eller problemer
Anbefales for de som vil spille ansvarlig.
Verdt å sjekke ut!
18+
https://www.openrec.tv/user/MoleNurber/about
den nye appen fra Norsk Tipping, og ble positivt overrasket. Du får en stor velkomstpakke + gratisspinn nesten med en gang du har registrert deg via BankID.
Det jeg likte mest var:
– Trygghet og tydelige regler
– Live dealer-spill og mange spilleautomater
– Daglige kampanjer som faktisk gir verdi
– Rask kundeservice – på norsk
Anbefales for de som ser etter noe norsk og seriøst.
Verdt å sjekke ut!
18+
divephotoguide.com
KongKasino, og ble positivt overrasket. Du får 200 % bonus på første innskudd + free spins nesten med en gang du har registrert deg via BankID.
Det jeg likte mest var:
– At alt er på norsk
– Live dealer-spill og mange spilleautomater
– Daglige kampanjer som faktisk gir verdi
– Rask kundeservice – på norsk
Anbefales for de som vil spille ansvarlig.
Verdt å sjekke ut!
Spill ansvarlig
dermandar.com
den nye appen fra Norsk Tipping, og ble positivt overrasket. Du får en trygg startbonus + free spins nesten med en gang du har registrert deg via BankID.
Det jeg likte mest var:
– Trygghet og tydelige regler
– Live dealer-spill og mange spilleautomater
– Cashback og gratisspinn uten tull
– Rask kundeservice – på norsk
Anbefales for de som ønsker en trygg casino-opplevelse.
Verdt å sjekke ut!
Spill ansvarlig
roomstyler.com
Kong Casino, og ble positivt overrasket. Du får en trygg startbonus + free spins nesten med en gang du har registrert deg via BankID.
Det jeg likte mest var:
– At alt er på norsk
– Varierte spill og gode gevinster
– Daglige kampanjer som faktisk gir verdi
– Rask kundeservice – på norsk
Anbefales for de som vil spille ansvarlig.
Verdt å sjekke ut!
Spill ansvarlig
openrec.tv
Kong Casino, og ble positivt overrasket. Du får en trygg startbonus + gratisspinn nesten med en gang du har registrert deg via BankID.
Det jeg likte mest var:
– At alt er på norsk
– Varierte spill og gode gevinster
– Daglige kampanjer som faktisk gir verdi
– Ingen skjulte kostnader eller problemer
Anbefales for de som ser etter noe norsk og seriøst.
Verdt å sjekke ut!
Offisielt og lisensiert
mecabricks.com
den nye appen fra Norsk Tipping, og ble positivt overrasket. Du får en stor velkomstpakke + free spins nesten med en gang du har registrert deg via BankID.
Det jeg likte mest var:
– God støtte og oversikt
– Varierte spill og gode gevinster
– Cashback og gratisspinn uten tull
– Ingen skjulte kostnader eller problemer
Anbefales for de som vil spille ansvarlig.
Verdt å sjekke ut!
Spill ansvarlig
goodreads.com
Хочу поділитися кулінарною драмою, що пригодилася у мене попереднього тижня – уявіть собі!. Дочка замовила, аби я створила дещо унікальне на великої події. Я, звісно ж, звичайно, почала переглядати ідею на просторах кулінарних блогах і…. Витратила аж 1.5 години марних пошуків, переходячи від ресурсу у бік другий сайт! Деякі варіанти здавалися надто для професіоналів, декілька – зі справжніми дивними інгредієнтами, треті – з тоннами реклами. І згодом я вспомнила щодо цей дивовижний каталог і просто за п’ять хвилинок вишукала – той самий рецепт! Варіант був до безтями простим, що навіть 12-річна доця здолала своїй мамі стати справжнім підручним. Наприкінці ми приготували дивовижний десерт, який перетворився на головним хітом вечора. Вже сьогодні всі мої вже заздрісні подруги обсіли мене з розпитуваннями: “На якому сайті я відкрила такий просто бомбезний рецепт?”
Каталог
Щиро відчуваю всіх, яка втомився від постійного пошуку якісних кулінарних ідей! Раніше у мене була масу закладок у браузері – одні сайти під випічки, інші для м’ясних делікатесів рецептів, треті під овочевих варіантів. Часто плутала в цьому нагромадженні! Але після того, як відкрила даний каталог, моє кулінарне життя стало простішим! На сьогодні я маю все в єдиному каталозі – починаючи з швидких рецептів для буднів до святкових меню. Особливо ціную той факт, що кожен джерела перевірені часом та мають чіткі , детальні інструкції. Тепер не говорючи про те, що, вже сьогодні роблю страви в десятки разів ефективніше – не потрібно викидати цілий день на шукання
Каталог сайтів
Вибачте, але я мушу відкрити вам кулінарною драмою, яка виникла з мене минулого тижня, і це було…. Моя мала захотіла, щоб ваша покірна слуга спекла один неймовірне на її свята. Я, звісно ж, навіть не задумуючись, кинулася шукати врятувальну знахідку у кулінарних блогах і… о боже!. Провела цілих півтори години марних пошуків, стрибаючи із блогу у бік черговий кулінарний портал! Перші ідеї були нереально складні, декілька – із екзотичними продуктами, треті – із надмірною кількістю відволікаючих елементів. Але раптом ваша героїня згадала про існування цей каталог й всього лише за п’ять хвилин, і це факт! знайшла свою панацею – ідеальний рецепт! Ця знахідка був настільки до безтями простим, що навіть навіть моя дванадцятирічна юна кулінарка спромоглася своїй мамі допомогти. Наприкінці ми приготували ніби з журналу торт, який перетворився на справжнім успіхом святкового столу. Зараз кожна мої найкращі знайомі обсіли мене з розпитуваннями: “На якому сайті ти знайшла такий ідеальний рішення?”
Сайт
Дуже розумію кожного, хто стомлився від щоденного виснажливого шукання перевірених страви! Раніше я мала масу вкладок в інтернет-обозрівачі – одні ресурси під десертів, частина під м’ясних рецептів, треті для рослинних варіантів. Щодня губилася у цьому хаосі! Проте після того, як знайшла цей чудовий сайт, моє кухонне життє стало простішим! Тепер мені доступний усе в єдиному місці – починаючи з елементарних рецептів для повсякденності і закінчуючи урочистих меню. Особливо обожнюю те, що всі ресурси апробаційні часом та містять логічні , зрозумілі для новачків вказівки. Навіть не кажучи про те, зараз приготую набагато швидше – не треба викидати половину дня на пошуки
Каталог рецептів