Supermarkt Tesco maakt groot verlies, 6.4 bn.

Tesco maakt bekend dat in 2014 een verlies werd geleden van 6.4 miljard pond, het hoogste verlies dat ooit voor een Engelse retailer. Dit verlies werd voor een deel veroorzaakt door omzetverlies aan de concurrentie, Lidl en Aldi voorop, en een deel door de prijsoorlog die aan de gang is. De marges dalen hierdoor naast het omzet verlies. Eerder had Tesco al aangekondigd geen nieuwe filialen te openen en onrendabele winkels te sluiten .Hierdoor moet fors worden afgeboekt op onroerend goed. Deze herstructurering moet leiden tot een bestendig business model voor de langere termijn. Maar toch, een dramatische ontwikkeling door een sterke veranderingen in de markt en het koopgedrag van klanten. Het kan wel eens een voorbode zijn voor meer van dergelijke ontwikkelingen. Marktleiders worden uitgedaagd door “lage prijzen” winkels (zoals Action en Primark, maar ook Lidl en Aldi in Food). Daarnaast zullen er ook nog meer online proposities komen, starters die steeds een stukje marktaandeel zullen kapen. Snel en effectief reageren op de veranderingen in het koopgedrag en de koopstromen is nodig. Tesco is er van overtuigd de juiste maatregelen genomen te hebben.
Tesco reveals £6.4bn loss: live – Telegraph