In mijn boek “Kijken Kijken Anders Kopen” ben ik ingegaan op de impact van het nieuwe koopgedrag van klanten op winkelgebieden en binnensteden. De sfeer is vaak verdwenen, de bereikbaarheid lastig en parkeerplaatsen vaak op grote loopafstand. Daarnaast moet nog betaald worden om er te komen (betaald parkeren voor bezoekers). Het is belangrijk om winkelcentra/binnensteden leuk te maken, waardoor mensen zich weer gelukkig voelen (hedonie). Kleiner, compact en een diversiteit van mogelijkheden (cultuur, horeca en leuke winkels). Nog steeds gebeurt er veel te weinig, door een gebrek aan samenwerking en vooral doordat er niet geïnvesteerd wordt door. Noch door gemeentes en in mindere mate niet door vastgoed en winkels. Politiek is belangrijker dan leuke binnensteden.
Bezoekers niet te laten betalen voor parkeren loopt stuk op de gemeentelijke begroting, die een melkkoe dreigt te verliezen, en zo gebeurt er niets. klanten kiezen steeds vaker anders, en steeds meer voor internet. Zelfstandige winkelketens helpen is erg naïef, het klinkt hetzelfde als de kolenboer in het leven houden of de paardenremises steunen. Met visie en geld kunnen binnensteden leuk zijn, maar dit vraagt daadkracht en geld van de overheid, want de grootste verliezer van slechte binnensteden is toch de gemeente. Minder zakelijke belasting, daling waarde panden en minder aantrekkelijk om te wonen. Misschien is het effect in de Randstad en zeker in de grote steden veel minder, maar er zijn ook nog 220 gemeentes die niet in de Randstad liggen en waar de pijn voor winkels en winkelgebieden groot is. Lees ook het opiniestuk in FD van 8 januari 2015 Lees ook het opiniestuk in FD .Beter om binnensteden te redden dan winkelketens | Het Financieele Dagblad