Internet wordt de basis van het koopgedrag

Internet is de basis van het koopgedrag geworden, maar winkeliers beseffen dit nog amper. Klanten oriënteren zich en kopen massaal op internet (groei van 15% per jaar), terwijl winkels sluiten en winsten dalen. Door hetzelfde te blijven doen zal de goede tijd echt niet terugkomen. We staan aan de vooravond van een herstructurering van de retail, de supply chain en het zakendoen. We staan aan de vooravond van de doorbraak van tablets, smartphones en social media in het koopproces tot de winkel aan toe. Dit vraagt om aanpassing, om actie en om visie! Hoe integreer je het nieuwe gedrag en de nieuwe “devices” binnen je formule? Hoe motiveer je klanten om te kopen, op internet en in de winkel? De uitdaging is groot, a struggle for life, voor veel aanbieders.

In het boek “het nieuwe winkelen” (2009)heb ik het nieuwe koopgedrag aangegeven. In het boek “het einde van winkels” (2011) heb ik de ontwikkelingen geschetst en de gevolgen aangegeven voor de bestaande retail: 1 op de 3 winkels loopt gevaar! In het nieuwe boek “Red de winkel” (2013) ga ik verder door handreikingen te doen hoe ingespeeld kan worden op deze ontwikkeling en op het nieuwe koopgedrag. Er is sprake van een herstructurering met een andere rol voor winkels, internetaanbieders en fabrikanten. Ook gemeentes moeten beseffen dat winkels bijdragen aan de leefbaarheid van een plaats. Het is nu tijd voor verandering anders zal het retailaanbod wel eens Engelse vormen aan kunnen nemen:uitgestorven centra en plaatsen. Om dit te voorkomen moet op basis van visie en door in spelen op de ontwikkelingen een strategie komen van verandering. Hier werken wij graag aan mee, voor retailers, webshops, gemeentes, vastgoed exploitanten en ieder die belang heeft bij succesvol zakendoen.
bestellen kan bij managementboek.nl en
bestellen kan
bij Bol.com of uw eigen boekhandel