Wekelijks mijn nieuwsbrief ontvangen?

Franse kledingketens leggen massaal het loodje

In Frankrijk gaat de ene na de andere Franse kledingwinkelketen ten onder. De ketens hadden nooit een antwoord op de populariteit van: Zara, H&M, Primark, Amazon en Zalando. Corona en de inflatie gaven de laatste zet.

De eerste in de rij was Camaïeu, alle 511 winkels van dit veertig jaar oude merk — met 2600 werknemers — gingen eind vorig jaar dicht. Nu is het einde in zicht voor Kookaï, Pimkie, Cop.Copine, Burton, Go Sport en de schoenenzaken San Marina en André.
Geschat wordt dat meer dan vijfduizend werknemers hun baan zullen verliezen. In veel winkelstraten vertaalt de crisis zich nu al in een groeiend aantal permanent gesloten rolluiken.

De herenmodezaken Jules en Brice zijn er nog nadat in 2018 hier 466 banen verdwenen, maar ook hun toekomst ziet er niet goed uit. De Franse media spreken van een ‘retail apocalyps’.

De coronacrisis en de huidige inflatie hebben veel kledingbedrijven een laatste duw gegeven. De kosten en huren stijgen en consumenten bezuinigen het eerst op kleding. Daarbij moeten de coronaleningen worden terugbetaald.

Maar rond 2015 was al duidelijk dat veel retailers, die in de jaren tachtig en negentig nog de trots waren van de Franse prêt-à-porter, het zwaar zouden krijgen. De ‘zombie-ketens’ durfden geen nieuwe zaken meer te openen, alles stond in het teken van het herstructureren van schulden.

H&M, Zara, Primark en het Japanse Uniqlo deden ondertussen wel goede zaken, net als natuurlijk Amazon, Zalando en ook Shein, de Chinese onlinekampioen op het gebied van fast fashion.

Het aantal bezoekers in de winkelgalerijen bij de grote hypermarkten is zeker al tien jaar dalende. Frankrijk kent zo’n achthonderd winkelcentra van dit type die een grote megasupermarkt (van Carrefour, Casino of Auchan) als trekker hebben.

Het structurele probleem van de noodlijdende merken is hun positie in het middensegment. Het aanbod is vaak duurder dan dat van bijvoorbeeld H&M. En ook minder aantrekkelijk, volgens klanten. Jonge vrouwen mijden Pimkie of Kookaï, Naf Naf en andere winkels waar hun moeders zich in het nieuw staken.

In plaats daarvan storten ze zich op de ‘friperie’ (tweedehandskleding), of ze winkelen online bij vooral buitenlandse sites. Ook bezoeken ze Vinted.fr, een site waar je gebruikte kleding kunt kopen en verkopen.
bron: Dirk Mulder ING
#retail #ecommerce #winkelstraat #online #platformen #duurzaamondernemen #fashion #mode

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email