Bijenkorf stopt met dolle dwazen dagen

Enkele jaren geleden heeft de Bijenkorf bewust gekozen voor een “rijkere”doelgroep. Een doelgroep die houdt van exclusieve merken, winkelbeleving, een een luxere levensstijl. In eerste instantie heeft dit geleid tot een aanscherping van het distributiebeleid. Winkels werden gesloten, andere winkels gerenoveerd, en de webshop werd geheel aangepast. Ook werd de collectie en de beleving in de winkel aangepast. “Turn on the lights” in november is hier een voorbeeld van. Het succes bleef niet uit, in 2014 een omzetstijging van 6% en in het eerste halve jaar van 2015 zelfs 10%. Waar zelfstandige winkeliers het moeilijk hebben en de oude concurrenten zelfs voor het eigen bestaan moeten vechten, heeft de Bijenkorf de binding met haar doelgroep verstevigd. Het besluit om te stoppen met de opruimingsactie: Dolle dwazen dagen, past precies in de gekozen strategie. Het komt er niet meer op aan nieuwe doelgroepen aan te trekken, maar de gekozen doelgroep te binden, anders zou dit leiden tot irritatie bij deze groep. Het is tevens een duidelijk signaal naar de markt: er zijn andere succesvolle strategie├źn te bedenken dan altijd maar weer die prijzen verlagen. Marges weggeven is geen garantie voor succes. Klantenbinding wel!