Wekelijks mijn nieuwsbrief ontvangen?

Amazon.com breekt nog niet door in NL.

In het blad vastgoedmarkt verscheen een artikel over de positie van Amazon.com in de Nederlandse markt.

Alsof de belegering van de Nederlandse detailhandel was begonnen. Zo waren de reacties op de aankondiging van Amazon begin 2020 dat het een forse stap richting Nederland ging zetten. In plaats van een vertaalde website kreeg ons land een Nederlandse portal met miljoenen artikelen in veel meer productcategorieën. In landen als Duitsland en de  Verenigde Staten had Amazon gevestigde fysieke retailers in de problemen gebracht. Wat zou de Nederlandse markt te wachten staan?

Lang niet zo dominant als Bol.com

‘Er waren begin 2020 nogal wat retail- en e-commercewatchers die verwachtten dat de komst van Amazon naar Nederland grote impact zou hebben. Zelf geloofde ik dat niet. Met die opvatting was ik de enige, maar twee jaar later blijk ik gelijk te hebben’, zegt Cor Molenaar. Hij is bijzonder hoogleraar E-marketing en Distant Selling aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en voorzitter van Stichting Certificering Thuiswinkel Waarborg.‘Amazon is nog steeds lang niet zo dominant als de grote Nederlandse webwinkels. Bol.com, Coolblue en Wehkamp hebben zich de afgelopen 2-3 jaar in Nederland veel sterker ontwikkeld’, vervolgt Molenaar. Ook onder de buitenlandse e-commercebedrijven die actief zijn in Nederland is Amazon volgens de hoogleraar met een marktaandeel van 10 procent niet toonaangevend.

Slag gemist in eerste jaar coronacrisis

Wie de marktaandelen van e-commercebedrijven in Nederland wil weten, moet een stukje terug in de tijd. Iedere herfst publiceert Twinkle Magazine, een medium over online winkelen en omnichanneling, een top-100 van het voorgaande jaar. De laatste gegevens zijn dus die over 2020. In een jaar tijd bleek de achterstand van Amazon op de Nederlandse koplopers niet verkleind maar vergroot, blijkt uit dat overzicht.Op het eerste gezicht valt dat niet op. De omzet van de Nederlandse webwinkel van Amazon – exclusief btw en retourzendingen – steeg van 400 miljoen euro in 2019 naar 530 miljoen euro in 2020. Dat komt neer op een toename van 33 procent. In andere jaren was dat een aardige score geweest, maar dit was het jaar waarin de coronacrisis de webwinkels vleugels gaf. De totale omzet van de 250 online verkopers in de ranglijst steeg met 45,2 procent.

Met portal en bezorgcentra wint Amazon de slag niet

Wie minder groeit dan de markt, is bezig marktaandeel te verliezen. Dat overkwam Amazon dus in Nederland, uitgerekend in het jaar waarin de techonderneming speciaal voor ons land een portal lanceerde. Intussen gaf Bol.com plankgas. De omzet van de marktleider in Nederland steeg met 52 procent naar 3.300 miljoen euro. Bij Wehkamp steeg de omzet zelfs met 56 procent naar 766 miljoen euro.Dat was dus in het eerste jaar waarin Amazon werk maakte van zijn Nederlandse webwinkel. Sindsdien heeft de technonderneming verdere stappen gezet. In juli 2021 opende de internetonderneming een nieuw bezorgcentrum van 10.600 m2 in Rozenburg bij luchthaven Schiphol voor bezorging binnen veertig à vijftig kilometer. Bij Heerlen komt nog zo’n bezorgcentrum, maar dat is voor klanten rond de Duitse stad Aken. Aan de Duitse kant van de grens, in Emden, kwam in 2021 een centrum van 4.700 m2 voor de Noord-Nederlandse en Noord-Duitse markt.

Fulfillment vanuit andere landen

Maar picking & packing gebeurt ook nu niet in Nederland. Het uitgangspunt van Amazon is een centraal magazijn per continent met alle producten. Hier vinden de leveringen door fabrikanten plaats. Vanuit dat centrale magazijn gaan de goederen naar distributiecentra voor picking and packing in landen als Spanje, Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland. Veel van de artikelen voor Nederlandse klanten worden ingepakt in fulfillmentcentra net over de Duitse grens. Ook vanuit Lille verstuurt Amazon pakjes naar Nederland.‘Uit het feit dat Nederland geen eigen distributiecentrum voor picking & packing heeft, is af te leiden dat ons land niet hoog op de prioriteitenlijst staat. De focus van Amazon ligt op landen waar het een dominante rol kan spelen. Dat het die positie wel heeft verworven in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en België, komt doordat die landen trager waren in het oppikken van e-commerce dan Nederland.’

Geld liever steken in landen met potentieAmazon streeft volgens Molenaar niet overal ter wereld meer naar dominantie, omdat dit doel de winstgevendheid te veel ondermijnt. ‘Om in Nederland iets te bereiken zou Amazon 2 tot 3 miljard euro moeten investeren. Dat geld steekt het bedrijf liever in gebieden met potentie, zoals India en Zuid-Amerika, dan in een volwassen markt als Nederland. Ook Zuid-Europa heeft meer potentie, vandaar de investeringen in Spanje.’Wel kan de Nederlandse nog veel leren van Amazon, denkt Molenaar. De Amerikaanse technologieonderneming is volgens de hoogleraar heel ver in het voorspellen van de vraag op basis van modellen. Amazon maakt clusters van consumenten die identieke gedragskenmerken bezitten en koppelt die aan geografische kenmerken. Zo lukt het de retailtak om vaker het juiste product in het juiste aantal in voorraad te hebben. Dat is goedkoper en bekort de levertijd.

Webwinkel is vooral voet tussen de deur
De Nederlandse webwinkel van Amazon dient vooral om een voet tussen de deur krijgen in de markt voor niet-fysieke diensten. ‘Iedereen kent Amazon van de retailtak, maar die dient vooral als uithangbord. Dat helpt bij de uitrol van andere activiteiten zoals de streaming- en clouddiensten. De videodienst van Amazon Prime had vrij snel 100.000 abonnees. En het zou me niet verbazen wanneer Amazon probeert om in Nederland een datacentrum neer te zetten.’

bron: www.vastgoedmarkt.nl

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *