Alibaba wordt populair in Nederland. De strijd begint pas

Zoals ik al beschreef in mijn boek “kijken Kijken anders kopen” wil Alibaba Amazon.com en de retail aanvallen met een peer-to-peer concept.Hierbij wordt direct bij de fabrikant gekocht, waardoor de inkoopprijs voor de handel hetzelfde is als voor de consument. Lage prijzen (tot 90% lager) zijn het gevolg. Door ook aan Alibaba te betalen ontstaat er zekerheid voor de consument. De betaling wordt pas aan de fabrikant gedaan als de klant tevreden is (na 28 dagen). De afweging voor klanten wordt nu: bij de winkel kopen, geen wachttijd. Op internetkopen in NL minimaal 1 dag wachttijd en bij Alibaba of een van haar dochters ongeveer 3 weken wachten. Steeds vaker hebben Nederlanders de wachttijd ervoor over om een polo voor $3.00 te kopen, een zonnebril voor $2.99 of een webcam voor een tientje.

Dit nieuwe concept is een vorm van een nieuwe ontwikkeling op internet, platforms, die kan leiden tot het imploderen van de supply chain en ook bedreigend kan zijn voor webwinkels en fysieke winkels. Lees het artikel in de FD van 5 mei 2015.Stuntende Chinezen doen aanval op westerse webshops | Het Financieele Dagblad